Giriş |  Kayıt
"Güzellik, çoğu zaman kusurları gizleyen bir örtüdür."
BALZAC
 
 
 

Yazar ismi :  Bayram Kaya (Yazarın ana sayfası için tıklayın)

Sen de Bayram Kaya isimli yazara destek olmak istiyorsan, yıldızlı oylama ile oylamaya katılabilir, 1 ile 10 arası puanlama yapabilirsin.


 
      Demokrasi Tarihi 5  
Demokrasinin özünde üç temel hareketin bileşkesi vardır. Üretim hareketi, sahiplik ve iradedir. Üçü birbirini gerektiren çevrim hareketidir. Özel mülk sahipliği bunların tümünü ele geçirmişti. Özel mülk sahipliği ele geçirdiğinin bu hücceti ile yüksek basınç ya da yüksek baskı oldu. Sahiplikten yoksunluğun üzerine doğru bir belirme yaptı. Edilgen durumdaki yoksunluk, bu etkiye çoktan açıktır.

Sahipliğiniz yoksa kaale (dikkate) alınır bir iradeniz de yoktur. Pekiyi de köle iradesi nasıl ortaya çıkacaktı? Köle kendi emeğinin ve kendi emeğine sahipliğin bilincine varmakla ancak irade sahibi olacaktı. Sizin emeğinize sahip olma bilinciniz, son derece gerekliydi. Ama yeterli neden de değildi.

Çünkü emeğinin sahipliği olmayan diğerleri sizin emek sahipliği olan bilincinizin yerini; köle oluşla doldurmaya hazırdır. Bu nedenle sizin emek sahipliği bilinci ortaya koymanız boşlukta kalacaktır.

Şu halde demokrasi emeklerine sahipliğin bilincinde olanların ortaya koydukları bilinçli hareketin yeri bilinçsizliklerin emek gücü ile doldurulamayacak bir düzeye geldiği an, Mamon ister istemez sizi kaale alacaktır.

Mamon’un hücceti, sizin emeğinize muhtaçlığıyla sarsılıp yıkılıyordu. İşte emeğinizin karşılıklı bağıntılı olan üretimden gelen gücüyle katılımcı olacakların, emek sahipliği bilinci olup; ortak bir irade ortaya koymanın referansı olacaktı.

Tarihsel süreçte bir kısım insanlar Mamon sahipliği içinde olan kendi emeğini çekip almıştı. Kendi emeğini Mamon’un elinde çekip almak; köle için tam bir kölelikten kurtuluş değildi. Ama emek sahipliğiniz de Mamon karşısında pazarlık yapan bir irade durumuna gelmişti.

Böylece siz Mamon’dan kopardığınız payla tekil irade olan Mamon iradesine karşı; karşılıklı bağıllık kabul edilmiş olacaktı. Bu bağıllığın mücadele eden süreci; sürecin geleceğe doğru çekip çevrilmesi olacaktı.

Bir üretim hareketi içinde emek sahipliği bilinci ve emek sahipliği olmakla karşı güç; üretim gücünün karşı emek iradesi olanlar; o üretim hareketi içinde ayrıldığında bu ayrılmanın yeri doldurulmayacak bir süreç duruma dönüştüğü an; demokrasinin karşılıklı irade olan süreçleri kaale alınmakla birbirine karşı işler olacaktır.

Yani demokrasi yine bir "ortaklık ilişkisinin" sahipliğiydi. Bu kez demokrasi özel üretim hareketi içinde ortak emek sahipliği bilinci (sınıf bilinci) ve ortak emek sahipliği iradesiydi (sınıf bilinciydi) . Bu kez sahiplik genel ve özel üretim hareketi içindeki ortak emek sahipliğinin bilinci ve iradesiydi.

Demokrasi bilincini fitilleyen üç durumun bir arada lığı ve Mamon’cu tekilliği; kişideki kendi emek sahiplik bilinci ve iradesi olmakla; üretim hareketini, karşılıklı sekans hareketiyle koordine etmeye başlamakla dördüncü bir boyut durumu ortaya koymuştu.

Demokrasi kimi kez; kimi özel durumla; biraz Mamon ağırlıklı iradeydi. Kimi kez; kimi durumla; biraz da emekçi iradesi ağırlıklıydı. Kimi kez de dengede olma süreçleriyle, denge fren mekanizmalarına dönüşecekti.

Yağan yağmurla oluşan yağış; buhar olacak suyu destekleyip besliyorsa; buhar olan buhar bulutları da tekrar yağışın oluşmasını destekleyen geri etkileşmeli, geri iletilmeli sürecin beslenmesi olacaktı.

Geri beslenme hareketleri, bir parça süreç hareketi olmakla; birbirine olur referans aşamalarıydı. Aşamalar birbirini denetleyen birbirini kontrol eden ve birbirini gerektiren çevrim hareketiydiler. Demokrasi de mekanik olarak bundan ayrı olamazdı.

Demokrasi öznel oluşla bilinçli emek sahipliği iradesi, bilinçli kontrol süreçleri olmanın katılımcılığı içindeki süreç reostalarıyla amacına ulaşabilecekti.
 
 

Bu yazının tüm hakları ve sorumluluğu Bayram Kaya üzerindedir.
Bu yazının ilgili yazara ait olmadığını, yazının içeriğinde şahsınıza veya toplumun genel ahlak değerlerine bir hakaret olduğunu, içeriğinde açıkça yazılmış müstehcen ifadeler veya edebi yazılarda olmaması gereken ağır küfürler bulunduğunu düşünüyorsanız, ilgili yazıyı ve yazarı site yönetimine bildirebilirsiniz.
Yazıların içeriğinden www.edebiyatdunyasi.com ve Ada İnternet Yayıncılığı ve Reklamcılık Şti. yetkilileri sorumlu tutulamaz.
 
Tüm yazıları

İlkÖnceki11121314151617SonrakiSon

 
1 .  İbrahim Değerli
2 .  Mehmet Akb
3 .  Serhat ÖZER
4 .  Abdulvahap UNCU
5 .  Ali Demiral


 
1 .  DeryaDerviş
2 .  Gülüm Çamlısoy
3 .  Berat Uyanık
4 .  İbrahim Değerli
5 .  Elnur Əliyev


 
1 .  Ahmet Duman
2 .  Tunahan çelik
3 .  erhan
4 .  Canay Gümüşlü Safi
5 .  Ömer Faruk Hüsmüllü

 

     


Basında sitemiz | Bize ulaşın | Reklam

Sözleşmeler Gizlilik ve Kullanım Sözleşmesi | Tüketici Hakları, Üyelik, Güvenlik ve Teminatlar

Tüm hakları saklıdır 2017 © Edebiyat Dünyası

Edebiyatdunyasi.com'a eklenen yazılar ve görseller 5846 Sayılı FiKiR VE SANAT ESERLERi KANUNU'na göre korunmaktadır. Sitenin özgün içeriği 5187 Sayılı Basın Kanunu'na göre kaynak belirtilmeden başka yayın organlarında kullanılamaz. Kaynak belirtmek ve ilgili sayfaya link vermek koşuluyla sitenin tüm özgün içeriği başka yayın organlarında özgürce kullanılabilir.